jadilah kamu seperti pohon, dilontarkan batu kepadanya akan tetapi mereka membalasnya dengan buah." [Hassan Al-Banna]

Isnin, 2 April 2012

PUDING ROTI KARAMEL

RESEPI PUDING ROTI KARAMEL
resepi asal : rosaliza@embunkasih
 telah diubahsuai oleh Molly 



saya sangat sukakan puding karamel...kalau masa bulan puasa tu selalu la membuatnya untuk hidangan berbuka....buatnya pun mudah saja dan bahan-bahannya pun ringkas..dekat bazar ramadan juga banyak dijual dan kalau jumpa puding  ni mesti saya beli...tapi kadang-kadang rasanya x memuaskan hati....so pasal tu la saya cari resepinya dan buat sendiri....hasilnya ...mesti la lebih sedap dari yang dibeli...hahaha...so tengok rsepinya dan buat sendiri....kali ni ditambah dengan roti supaya ada kelainan dalam rasanya......bagi saya puding karamel pure lagi sedap dan lagi saya suka....jom tengok resepinya


Bahan-bahan
5 sudu besar gula untuk dijadikan gula hangus
5 keping roti gardenia
5 biji telur  - di pukul manja dan di tapis
1 tin susu cair+1cwn air suam
1/2 cawan susu pekat 
1 sudu kecil esen vanilla 


Cara-cara
Cara membuat gula hangus , masukkan gula ke dalam kuali, masak hingga gula  perang (guna api kecil takut hangit). Kemudian masukkan 3 sudu besar air, (berhati2 gula panas). kacau hingga sebati dan matikan api. Tuang terus dalam loyang. Ketepikan.
Panaskan pengukus.
Carik2kan roti kemudian blender bersama air suam dan susu.
Selepas itu masukkan telur yang sudah ditapis itu dan masukkan esen vanilla. Blend sekejap agar sebati. Tuang adunan tadi kedalam loyang gula hangus dan kukus sehingga masak.(40 minit)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan