jadilah kamu seperti pohon, dilontarkan batu kepadanya akan tetapi mereka membalasnya dengan buah." [Hassan Al-Banna]

Ahad, 26 Februari 2012

KERABU PUCUK PAKU



kerabu pucuk paku ini satu lagi kegemaran saya....sedap diratah begitu saja tanpa nasi...semangkuk besar pun boleh habis..hehehe
tapi yang paling sedap buat kerabu ni mestilah kakak sulung saya...dia memang pandai memasak!!! 
resepi ni saya pelajari daripada dia la...kalau dia tahu saya puji ni mesti kembang dia..tapi saya sekali-sekala je buat kerabu ni...pasal apa??? sebab dalam rumah saya sorang je yang pandai makan benda kerabu ni ...hihihi...
mari la sama-sama belajar buat kerabu ni....

bahan-bahannya
1 ikat pucuk paku ( dipotong dan di celur sekejap)
1 biji bawang besar (dihiris nipis)
1rm pati santan
5 biji cili padi(dihiris)
sedikit kelapa goreng(kerisik)
1 ekor ikan(direbus dan ambil isinya)
3 biji bawang merah kecil
1 biji limau nipis
sedikit garam dan gula
sedikit cuka

cara membuatnya..
tumbuk isi ikan , bwg merah kecil dan kerisik hingga lumat
(.simpan ditepi.)......
kemudian ambil sebuah mangkuk dan isikan pati santan....bahan ditumbuk tadi, garam ,gula......kacau hingga sebati...
masukan pucuk paku dan gaul lg kemudian masukan juga bawang besar. cili padi dan sedikit cuka dan perah asam limau nipis....
gaul lagi dan kalau sudah keluar rasa masam dan manisnya dan garamnya barulah boleh dihidangkan.....mavelous!!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan